Упркос напорима да се ублаже ризици од природних догађаја и оних које изазива сам човек, можемо очекивати да ће се учесталост разноврсних несрећа повећавати како у свету, тако и код нас у том погледу, већем страдању су угроженије слабије развијене земље. Статистички подаци по врстама и учесталости природних и других несрећа на тлу наше земље, указују на велики број страдалих, повређених, избеглих и расељених лица, затим поплављених, порушених стамбених и привредних објеката, саобраћајница и друге инфра-структуре.
Природне несреће и оружани сукоби су разарали материјална добра, изазивали страдања и патњу становништва, али су у исто време позитивно утицали на мотивисање волонтера за рад у организацији Црвеног крста. На основу Закона о поверавању јавних овлашћења, Црвени крст је водећа Организација надлежна за обуку најшире популације у указивању прве помоћи, неге повређених и оболелих, у мотивисању грађана за добровољно давалаштво крви и спровођење послова Службе тражења.
Пројекат Црвеног крста Србије “Припреме за деловање у несрећама” обухвата планирање употребе људских ресурса и опреме којом располаже национално друштво (и све његове јединице тј. ООЦК) у одговору на несреће и самостално или као учесник у акцијама других структура у држави који су позвани да одговоре на несреће. У несреће се сврставају:
1. Природне несреће (земљотреси, поплаве и бујице, олујни ветрови, пожари, одрони, снежне падавине и др.)
2. Саобраћајне несреће већих размера
3. Техничко-технолошке несреће (хаварије и експлозије)
4. Ратна разарања и друге кризне ситуације (у земљи, суседним земљама, миграције већих размера)
За пружање адекватне помоћи жртвама несреће, неопходно је пре свега имати адекватну процену која мора да обухвати све елементе на основу којих се ангажују најоптималнији људски и материјални ресурси у што је могуће краћем времену. У зависности од карактера, размера и последица несрећа укључују се адекватни оперативни нивои за одговор на несреће који су организовани на следећи начин:
Први оперативни ниво (локални – општински ниво) треба да буде оспособљен да делује без помоћи виших нивоа у првих 4-6 сати након догађања несреће, а њихова надлежност се ограничава подручјем општине на којој су организовани.
Други оперативни ниво (окружни – регионални ниво) има задатак да подржи и помогне општинском нивоу ангажовањем људства и допунске промене у току наредна 72 сата. Надлежност је по правилу ограничена на територији округа – региона, а у случају потребе могу се ангажовати и на територији суседних региона.
Трећи оперативни ниво (републички и покрајински) подржава предходна два нивоа људством и допунском опремом у наредних месец дана, брине о организованости и функционисању националног плана. Зона одговорности је територија републике, односно покрајине и проширује се у зависности од конкретних птореба у региону.
Четврти оперативни ниво (савезни) интервенише најсавременијом опремом и људством. Врхунска обученост, опремљеност и мобилност овог нивоа омогућује ангажовање на читавој територији Републике Србије, а по потреби може понудити помоћ и другим националним друштвима.
Црвени крст Крагујевца је располаже адекватном опремом, људским и материјалним ресурсима за обављање дужности окружне јединице за деловање у несрећама.